6 gezonde gewoontes tijdens de zwangerschap - Baby Gezondheid
flower1 flower2 cloud sunny wind
Gezonde gewoontes tijdens de zwangerschap

6 gezonde gewoontes tijdens de zwangerschap

Goed eten, trainen en veel water drinken zijn goed voor je of je nu zwanger bent of niet. Dat geldt ook voor de rest van de gezonde gewoontes die jij (en je baby) gezond houden tijdens de hele zwangerschap. Daarom hebben wij voor jou een lijst met 6 gezonde gewoontes tijdens de zwangerschap gemaakt. Probeer ze uit en je zult minder pijn, minder stress en meer energie ervaren.

 

6 gezonde gewoontes tijdens de zwangerschap

 

Neem extra rust

Zwangerschap is hard werken. Je bouwt aan een levens ondersteunend systeem voor je baby en die groeiende baby stelt op zijn beurt veel eisen aan je lichaam. Een mengsel van hormonen veroorzaakt gebrek aan energie in je lichaam en daarom is het cruciaal om genoeg rust te nemen. Stilstand helpt niet alleen om vroegtijdige zwangerschapsmisselijkheid te beheersen, maar vermindert ook rugpijn als je baby groeit, verlaagt je bloeddruk, verlicht hoofdpijn en helpt je ’s nachts beter te slapen.

Luister dus naar je lichaam en doe het rustiger aan tijdens de lunchpauze of neem een half uurtje rust in de late namiddag. In het weekend laat je de boodschappen over aan je partner, zodat je kunt slapen, in bad kunt gaan, kunt lezen of een serie kunt kijken. Het is in ieder geval belangrijk dat je voldoende rust neemt.

 

Elke dag flossen

Geen fan van flossen? Pak het snel op. Zwangerschapshormonen maken je mond vatbaarder voor tandplak en bacteriën, die op hun beurt leiden tot ontstoken en bloedend tandvlees. Flossen en borstelen helpen gingivitis (ontsteking van het tandvlees) en parodontitis te voorkomen, een ernstigere tandvleesaandoening die je risico op premature bevalling en zwangerschapsvergiftiging kan verhogen. Voor gezond tandvlees moet je één keer per dag flossen (en twee keer borstelen).
 

 

Slim snacken

Voor aanstaande moeders is goed eten tijdens de maaltijd essentieel, maar wat je tussendoor doet is ook belangrijk. Maak er een gewoonte van om voedzame snacks op allerlei plaatsen te bewaren – in je voorraadkast en koelkast natuurlijk, maar ook in de auto, op het werk en misschien zelfs in je portemonnee. Zo kom je minder in de verleiding om een zakje chips of een chocoladereep te pakken als de honger toeslaat. Snacks met de meeste houvast zijn carb- en eiwitcombo’s: mix met gedroogd fruit en noten, volkoren crackers, kaassticks en yoghurt met muesli. Die houden de bloedsuikerspiegel stabiel, zodat je de hoge en lage suikers kunt vermijden.

 

kaylee garrett byXBiE oBs unsplash

 

Gezond drinken

Je hoeft koffie en frisdrank niet helemaal weg te gooien als je zwanger bent, maar bezuinigen is een goede zet. Hier is waarom: cafeïne en suiker kunnen dienen als diuretica (plas middel) en belangrijke voedingsstoffen, zoals calcium uitspoelen voordat je lichaam de kans krijgt om ze op te nemen. Het veiligste van allemaal is H2O(water) – gewoon of sprankelend. Kruid het met een schijfje sinaasappel, citroen of limoen of giet er een scheutje 100 procent vruchtensap in.

 

Neem een stapje terug

Raak je ook zo snel gestresst? Dan komt dat door te veel to-dos op je lijstje. Neem de tijd om te beslissen wat een prioriteit is (voor jezelf zorgen) en wat kan wachten (of helemaal aan de kant komen te staan). Beantwoord alleen essentiële e-mails of berichten op een dagelijkse basis – de rest kan wachten! En vind elke week tijd om jezelf te trakteren op wat het ook is waardoor je je ontspannen voelt, of het nu een mani-pedi, een yogales of een film is. Dat geeft je iets om naar uit te kijken en tijd om te chillen.

 

Ga het water in

Hoe groter je buik, hoe moeilijker het kan zijn om te oefenen, dus beschouw het zwembad als een verfrissend toevluchtsoord. Een watertraining – of het nu gaat om een zwempartij of een aqua-aerobic – helpt pijn te verlichten (vooral in het derde trimester) en verbetert de bloedsomloop en het uithoudingsvermogen.

Het beste deel? Het maakt niet uit hoe groot je bent, je zult je gewichtloos voelen in het water.

 

Dit waren de 6 gezonde gewoontes tijdens de zwangerschap. Wij hopen dat dit je heeft geholpen.

Lees ook: 5 tweedehandse babyproducten voor je baby

Deel dit artikel