5 dagelijkse gewoontes om een burn-out te voorkomen - Baby Gezondheid
flower1 flower2 cloud sunny wind
gewoontes om een burn-out te voorkomen

5 dagelijkse gewoontes om een burn-out te voorkomen

Ben je ooit zo oververmoeid geweest dat het niet uitmaakt hoeveel uur je slaapt, je wordt nog steeds moe wakker? Met kleine mensen die de hele tijd van je afhankelijk zijn, kan het moeilijk zijn om tijd te vinden om uit te rusten en op te laden. Daarom hebben wij hieronder een lijst met 5 dagelijkse gewoontes om een burn-out te voorkomen.

 

Een burn-out wordt omschreven als de emotionele en fysieke uitputting die je voelt door de chronische of overweldigende stress van het ouderschap. Een moeder zijn is niet gemakkelijk of je nu één dag of honderd jaar een ouder bent. Als je het ouderschap serieus neemt, weet je dat het werk van een moeder nooit ophoudt. Met elk kind worden sommige aspecten van het mama-zijn makkelijker, terwijl andere aspecten moeilijker worden.

 

Je kinderen goed opvoeden is geen gemakkelijke taak. Als moeder doe je je best om je kinderen waarden en levensvaardigheden bij te brengen die hen zullen bijblijven wanneer ze opgroeien tot volwassenen.

 

Als je niet oppast, kan een chronische burn-out je naar een donkere plek leiden of erger – depressie. Een burn-out kan leiden tot een gevoel van leegte of verstoken zijn van motivatie. Een paar signalen van een moeder burn-out zijn (maar niet beperkt tot):

 

  • Constante prikkelbaarheid
  • Ongerustheid
  • Onthechting
  • Negatieve houding
  • Verlies van productiviteit
  • Slaapproblemen
  • Verlies van hoop
  • Geluk afdwingen
  • Overweldigd voelen
  • Verlies van enthousiasme

 

Als je je als moeder overweldigd en uitgeput voelt, lees dan verder om te ontdekken wat de 5 dagelijkse gewoontes om een burn-out te voorkomen zijn.

 

5 dagelijkse gewoontes om een burn-out te voorkomen

Maak van jezelf een prioriteit

Voordat je een moeder was, was je een vrouw. Een vrouw met hoop, dromen, sympathieën en antipathieën. Velen van ons zetten onze moederhoed op en doen hem nooit meer af. We worden geweldige moeders ten koste van onze eigen persoonlijke behoeften en wensen. De beste manier om een moeder burn-out te voorkomen? Leer om van jezelf weer een prioriteit te maken. Weet je wat je zo graag doet? Maak daar weer tijd voor vrij. Neem een warm bubbelbad. Maak van slapen een prioriteit. Eet goed. Vind de dingen die je kalmeren en doe daar meer van. Als je een geweldige moeder voor ze wilt zijn, moet je eerst goed voor jezelf zorgen.

 

Heb geduld met jezelf

Een van de belangrijkste vereisten om moeder te zijn is geduld. Als je met je kinderen omgaat, heb je natuurlijk het geduld nodig om ze op te voeden – maar je zult ook geduld met jezelf moeten hebben. Schenk jezelf genade. Schuldgevoelens van moeders zijn echt en als je niet oppast kunnen de druk en de meningen van buitenaf over je ouderschap invloed hebben op hoe je jezelf als moeder ziet. Heb geduld met jezelf.

rich soul rd7ZV 6v 6M unsplash

 

Doe één dagelijkse activiteit alleen voor jou

Wat kan helpen om een burn-out te voorkomen, is dat om uit te kijk naar een “tijd voor mezelf”. Als de kinderen aan het eind van de avond naar bed gaan, kun je een uur of twee langer opblijven om ongestoord tijd voor jezelf te hebben. Als je jezelf elke dag iets geeft om naar uit te kijken, helpt dat je moraal op te krikken als je een slechte dag hebt.

 

Plan dagelijks “stille tijd”

Het inlassen van stille tijd geeft de kinderen de kans om te ontspannen en geeft jou de nodige pauze, voordat we aan de tweede helft van onze dag beginnen. Het plannen van dagelijkse stille tijd is het belangrijkste middel geweest om een burn-out te voorkomen.

 

Vraag om hulp

Dit is misschien wel de belangrijkste tip van allemaal. Om hulp vragen is een teken van kracht, niet van zwakte. Als je een burn-out ervaart, vraag dan om hulp aan een vertrouwd familielid of vriend. Vertel iemand hoe je je voelt en zoek de hulp die je nodig hebt. Alleen jij weet wat voor soort hulp je nodig hebt, dus wees niet bang. Vraag om hulp en leer die hulp te ontvangen. Hulp vragen aan mensen van wie je houdt of medische hulp zoeken kan je helpen om de hulp te krijgen die je nodig hebt en een burn-out te voorkomen.

 

Ik hoop dat deze 5 dagelijkse gewoontes om een burn-out te voorkomen je helpen!

 

Lees ook: Waarom is de eerste keer moeder worden lichamelijk zwaar?

Deel dit artikel